Otvoreni ljudi, otvoreni podaci
Gradska agencija za saobraćaj, ponosno i sa velikim entuzijazmom, nastavlja proces modernizacije usluga javnog prevoza. Kragujevac je prvi srpski grad čiji je javni gradski prevoz pokriven Google Transit uslugom, alatom koji putnicima znatno olakšava snalaženje pri presedanju i promeni linija. Tim povodom Andreja Gluščević, projektna menadžerka, PALGO smart, je objavila i članak u biltenu “Otvoreni ljudi, otvoreni podaci” u kojem je opisano kako je sve nastalo:
“Na jednom od prvih sastanaka utvrdili smo da Kragujevac ne želi kao cilj da postavi što veći broj otvorenih skupova, odnosno pristup Open by Default, već da se kod njih iskristalisala želja da urade nešto sa transportnim podacima i da na taj način pokušaju da interesantnim setovima inspirišu zajednicu da te setove i koristi. Za razliku od Niša, Kragujevčani su se odlučili za pristup Open by Demand.
Kako smo već na samom početku definisali jasne smernice u procesu otvaranja podataka, naša ideja je bila da se prvo upoznamo sa zaposlenima u Direkciji za saobraćaj kako bismo utvrdili ko od zaposlenih najviše radi sa podacima koji se odnose na javni prevoz. Tokom prve mentorske posete upoznali smo deo tima Gradske agencije za saobraćaj i počeli smo da definišemo na koji način bi trebalo otvarati setove podataka. Kroz zajednički rad utvrdili smo da je najbolje podatke razvrstati u tri seta podataka, pri čemu bi prvi set sadržao šifarnik autobuskih stajališta sa svim geolokacijama, drugi spisak – svih autobuskih linija, a treći, i najobimniji, set bio bi raspored polazaka svih autobusa na teritoriji Kragujevca.
Ceo proces tekao je izuzetno lako. Šta god da smo pomenuli kao podatak koji bi mogao da obogati set i doprinese njegovom kvalitetu, Savo, saradnik za oblast javnog gradskog putničkog prevoza, odgovarao je: „Imamo to”. I stvarno, sve su imali.
Najednom se činilo da će proces otvaranja podataka u Gradskoj agenciji za saobraćaj (GAS) biti brz i lak posao. Savo je sve imao, svi podaci bili su u Excel-u, jedino što nam je bilo potrebno jeste bilo da „počistimo” dokumente od nepotrebnog formatiranja, spajanja i ulepšavanja i da ih sve učinimo mašinski čitljivim. Ali, kao i svaki put do sada, ljudi sa kojima smo radili hteli su da odu korak više, da urade i ono što niko od njih možda i nije očekivao. I tako, mic po mic, set po set, mi smo došli do spoznaje da u okviru setova na kojima smo radili i onoga što je Savo radio za potrebe sajta GAS-a imamo sve podatke koji su neophodni za formiranje GTFS.
I tako je nastala priča o rvaču Savi i Google transit podacima. Savo radi u Gradskoj agenciji za saobraćaj od njenog osnivanja, poznaje svaku trasu, svako stajalište. Napamet zna gotovo sve polaske. Osim što marljivo radi, on podatke koje prikuplja vrlo pedantno vodi, što nam je na putu ka postavljanju podataka o javnom transportu na Google mape bila jedna od olakšavajućih okolnosti. Drugim rečima, Savo živi svoj posao. Kada radite sa njim nema spavanja, odmora, prekida, sve dok se stvari ne isteraju na čistac.
Sve dok podaci nisu sređeni kao „apoteka” nema stajanja ni odmora. A zašto je Savo rvač? Da biste ovo razumeli, neophodno je da razumete proces verifikacije podataka od strane Google transit tima. Kada podatke pohranite na kontrolnu tablu Google transit-a prolazite kroz prvu potpuno automatizovanu proveru podataka. Na početku nam se nekoliko puta desilo da smo u prvom koraku bili zaustavljeni. Iako smo bili umorni, iscrpljeni od silnog unosa podataka, Savo nije odustajao. Svako je sedeo za svojim računarom, i gledao ono nepregledno more podataka. Gde je greška? Šta smo propustili? Kako to da je mašina pametnija od nas? Savo se nije dao. Rvao se on sa dokumentima, rvala sam se ja sa Savinom upornošću i tako do ranih jutarnjih časova. I na kraju, gle čuda, u nekom 37.800. redu ostao je jedan razmak, naizgled tako nebitan, a za nas tako velik, jer nam je taj jedan razmak bio prepreka – barijera između nas i Google mapa.
Savo želi da ostavi nešto svom gradu, da unapredi način na koji građani njegovog Kragujevca planiraju svoje vreme. On zna koliko je bitno da ljudi mogu da planiraju i koliko je značajno da, pored usluge prevoza, korisnici uvek i u svakom trenutku mogu da znaju gde im je autobus. I tako, uz puno rada i mnogo lepog druženja, sastavismo mi to čudo zvano GTFS. Dobio je Kragujevac autobuse na mapama, a ja divno iskustvo.
Nije Savo mogao tu da stane. Kada je otišao na godišnji odmor odlučio je da, kako on kaže, „spakuje” i čitav prigradski saobraćaj. Kada za koji dan i ti podaci prođu proces ocene kvaliteta podataka od strane Google transit tima, Kragujevac će biti prvi grad u Srbiji koji ima gradski i prigradski javni saobraćaj na Google-u. Ono što preostaje junaku naše priče jeste da obuči još nekoga za ovaj posao i da proces prikupljanja podataka automatizuje, i onda može na miru da ode u „Biblioteku” (poznata kafana u Kragujevcu).
U kragujevačkom timu bila je i Nataša Jovanović-Nakić, koja je u Kragujevcu registrator i administrator registra objedinjene procedure i član radne grupe za otvorene podatke na nacionalnom nivou. Nale, kako je zovu njene kolege, žena je od akcije. Kao i mnoge njene kolege, svesna je da sistem na lokalu mora da se menja. Jedne noći Nale je odlučila da promeni sistem i te večeri nastala je nova sistematizacija, koja uvodi otvorene podatke u rad lokalne samouprave. Tokom noći radile smo na tekstu sistematizacije Odeljenja za razvoj pametnog grada, otvorene podatke i e-upravu. Ono čime smo se vodile jeste da ovo i ovako definisano odeljenje u Kragujevcu zaživi, jer bi to bio jedan od velikih koraka ka ostvarivanju održivog sistema otvorenih podataka. Posao na pisanju i definisanju je završen, a pitanje realizacije i uspostavljanja ovakvog odeljenja je već pitanje unutrašnje organizacije same lokalne samouprave.”
Hvala joj na svemu!